Is het beter om in het voortgezet onderwijs direct met 2F-rekenmateriaal te starten, ook als een leerling het 1F-niveau in het basisonderwijs niet volledig heeft behaald?
1F de basis vormt voor 2F. Belangrijk hierbij is dat 2F 1F omvat (SLO, 2009): alles wat bij 1F hoort, is ook onderdeel van 2F. Je kunt 2F zien als een uitbreiding en verdieping van 1F. De leerstof bevat de basale kennis en vaardigheden van 1F, maar legt daarnaast meer nadruk op toepassing in verschillende contexten en vraagt om meer flexibiliteit in het gebruik van die kennis.
Vaak is het daarom niet efficiënt om alle 1F-stof opnieuw volledig door te werken, omdat er niet op alle onderdelen hiaten zijn. Met 2F-materiaal oefent een leerling automatisch ook de basis uit 1F, die aan de 2F-opdrachten ten grondslag ligt. Als die basis ontbreekt, wordt dat zichtbaar bij het maken van 2F-opgaven en kan daar gericht extra mee geoefend worden. Daarom is het advies om in het voortgezet onderwijs direct met 2F-materiaal aan de slag te gaan.
Bron
Meijerink, H. P. (Ed.). (2009). Referentiekader taal en rekenen. De referentieniveaus (PDF). Enschede: OCW/SLO.