Doel
Het doel van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) is om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs in Nederland te bevorderen. Het expertisepunt ondersteunt het onderwijsveld bij het implementeren van nieuwe ontwikkelingen in reken-wiskundeonderwijs rond basisvaardigheden, kerndoelen en curriculumvernieuwingen. Het ExpRW:
- is een brug tussen wetenschap en praktijk, die vragen uit het onderwijsveld koppelt aan beschikbare expertise;
- is gericht op ondersteuning, professionalisering en het ontwikkelen van praktijkgerichte kennis en good practices;
- ondersteunt scholen, leraren en opleiders met kennis uit onderzoek;
- ontwikkelt en deelt inzichten en good practices uit verschillende stromingen;
- bevordert de kwaliteit van reken-wiskundeonderwijs (zonder vooringenomenheid);
- werkt samen met een breed veld van experts, leraren, opleiders en onderzoekers.
Looptijd: 2023-2027
Werkgebieden: po, vo, mbo en go
Het expertisepunt wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW
Vier speerpunten in dit expertisepunt
1 – Kennismakelen
Het expertisepunt rekenen-wiskunde (ERW) heeft een makelaarsfunctie in het koppelen van advies- en kennisvragen uit het onderwijsveld rond reken-wiskundeonderwijs aan beschikbare expertise in het land. Meer info
2 – Landelijke onderzoeksinfrastructuur
Het gaat dan om het actualiseren, ontwerpen en in gang zetten van een landelijke infrastructuur voor vakdidactisch onderzoek rekenen-wiskunde en gecijferdheid, inclusief het opstellen van een onderzoeksagenda.
3 – Ondersteun de professional
Dit betreft de (door)ontwikkeling en uitvoering van deskundigheidsbevordering van opleiders, nascholers, methodeschrijvers, inspecteurs en andere direct betrokkenen (o.a. toetsontwikkelaars, beleidsmakers) rond basisvaardigheden rekenen-wiskunde en andere curriculumontwikkelingen.
4 – Ontwerponderzoek
Ontwerponderzoek (ook ontwerpgericht onderzoek of design research genoemd) betreft een proces van het ontwerpen en beproeven van leeractiviteiten in en met de praktijk. Het is de methode bij uitstek om kleinschalig de beoogde vernieuwingen te concretiseren en te vertalen naar de onderwijspraktijk. In dit werkpakket gaat het om het ontwerpen van reken-wiskundeonderwijs in co-creatie door leraren, onderzoekers en methode-auteurs.
Netwerk
Naast de bij ‘kernteam’ genoemde partners (UU, NVORWO, NVvW) is er sprake van een uitgebreid netwerk.
- Lerarenopleidingen wiskunde (HBO: Panama en SLW; WO: Vadiwulo), samenwerkend in ELWIeR
- SLO
- Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)
- VO-HO netwerken (waarin ook een relatie met PTvT)
- Alle onderzoeksgroepen aan universiteiten en lectoraten bij hogescholen gericht op (onderwijs op het gebied van) rekenen en wiskunde
- Panama (opleiders, adviseurs, onderzoekers)
- Platform Rekenbewust Vakonderwijs
- Begeleidersnetwerk rekenen
- LPNPO en de post-hbo opleiding coördinator rekenen
- Ontwikkelkracht
- Platform Wiskunde Nederland (PWN)
- Andere expertisepunten (o.a. burgerschap, digitale geletterdheid)
- Wiskunde voor Morgen
- Vakverenigingen van schoolvakken waarin rekenen-wiskunde een rol speelt (o.a. NVON, Vecon, KNAG)
Afstemming met:
- Inspectie van het onderwijs
- Sectorraden (PO-raad, VO-raad, MBO-raad en sectorraad gespecialiseerd onderwijs)
Kernteam
In 2023 is gestart met drie kernpartners.
- Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut (penvoerder)
- Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW)
- Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO)
Naast deze twee kernpartners wordt er ook intensief samengewerkt met twee lectoraten:
- Hogeschool iPabo, Radiant, didactiek rekenen-wiskunde
- Hogeschool Utrecht, wiskundig en analytisch vermogen van professionals
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht wordt per 1 september 2025 ingericht, onder voorzitterschap van Prof. Dr. Jan van Tartwijk. Aan verdere bemensing van de Raad van Toezicht wordt op dit moment gewerkt, waarbij gestreefd wordt naar een evenwichtige afspiegeling van de wereld van onderwijsonderzoek en -praktijk op het gebied van rekenen-wiskunde.
“Kwalitatief goed reken en wiskundeonderwijs bieden voor alle leerlingen is een kerntaak van onze scholen. Hoe we dat zo goed mogelijk kunnen doen is een gezamenlijke vraag aan leraren en wetenschappers. Het op een constructieve manier beantwoorden van die vraag is urgent. Het is belangrijk om daarvoor alle krachten in het domein van rekenen en wiskunde bij elkaar te brengen. Ik kijk er naar uit om daar als voorzitter van de Raad van Toezicht aan bij te dragen.” – Jan van Tartwijk
Werkgroep po
- Simone van der Maeden, UU
- Jenneken van der Mark, NVORWO
- Michiel Veldhuis, UU, iPabo (contactpersoon)
- Jeffrey van Welsen, UU, KPZ
Werkgroep vmbo
- Marieke Spijkstra, UU (contactpersoon)
- Filip Moons, UU
- Heleen van der Ree, NVvW
- Ebrina Smallegange, NVvW
Werkgroep mbo
- Marianne van Dijke-Droogers
- Annemarie Groot, ECBO
- Lonneke Boels, HU
- Vincent Jonker, UU (contactpersoon)
- Monica Wijers, UU
- Marleen Vos, UU
Werkgroep communicatie
- Anne Heemskerk, UU (contactpersoon)
- Vincent Jonker, UU
- Nathalie Kuijpers, UU
- Jenneken van der Mark, NVORWO
- Heleen van der Ree, NVvW