
We zijn al zeven voortgangsbrieven onderweg. Helpt het ook?
Een terechte vraag vanuit het veld, vanuit de tweede kamer.
Wat zegt deze brief (ook in relatie tot de rol van het expertisepunt rekenen-wiskunde)?
Algemeen
De subsidieregeling verbetering basisvaardigheden is in het schooljaar 2022/’23 ingevoerd om scholen te ondersteunen in het verbeteren van de basisvaardigheden van hun leerlingen. Scholen kunnen de subsidie gebruiken voor het doorvoeren van bewezen effectieve interventies, die onderdeel zijn van het masterplan basisvaardigheden.
De vierde en laatste groep subsidiescholen is van start gegaan
Vanaf 1 januari 2027 krijgen alle scholen in het funderend onderwijs structurele bekostiging voor de basisvaardigheden. Dat betekent dat dit schooljaar de vierde en laatste groep scholen met de subsidie Verbetering basisvaardigheden van start is gegaan. Het gaat om ruim 2.600 scholen die de komende twee jaar € 615 per leerling plus eventuele ondersteuning van de onderwijscoördinatoren krijgen om evidence-informed te werken aan een blijvende verbetering van de basisvaardigheden.
Positie expertisepunten
In het kader van het Masterplan zijn drie expertisepunten opgericht: voor burgerschap, rekenen-wiskunde en digitale geletterdheid. De expertisepunten voorzien in een behoefte van het onderwijsveld en slaan een brug tussen kennis en praktijk. De expertisepunten brengen versnipperde kennis over het leergebied samen en zorgen voor de verspreiding van die kennis. Ook kunnen scholen bij hen terecht met vragen. De expertisepunten trekken waar mogelijk samen op.
Per expertisepunt verschilt het hoe zij ondersteuning bieden aan scholen en welke activiteiten zij precies ontplooien met de subsidie van OCW. Dat kunnen conferenties en (netwerk)bijeenkomsten zijn zoals de conferentie ‘Onderwijs meets onderzoek’ over wiskundeangst, georganiseerd met steun van het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde.
Op dit moment (dec. 2025) is OCW met een verkenning bezig waarin wordt onderzocht hoe de expertisepunten, na het einde van de aan hen verstrekte subsidies, het best ingericht kunnen worden. Daarbij speelt ook de vraag hoe de balans eruit ziet tussen uniformiteit en eigenheid, want de behoeften van scholen verschillen per leergebied. Mede in dat licht worden de drie bestaande expertisepunten in 2026 geëvalueerd en wordt onderzocht wat de precieze behoefte van scholen is.
Leermiddelen
Om de prestaties voor de basisvaardigheden te verhogen wordt ook ingezet op een betere kwaliteit van leermiddelen. In dat verband loopt een verkenning naar een kwaliteitsalliantie leermiddelen. U ontvangt over het onderwerp leermiddelen apart een brief voor de begrotingsbehandeling.
Evidence-informed werken
In het eerste kwartaal van 2026 zal de Onderwijsraad advies uitbrengen over evidence-informed onderwijs. Op verzoek van uw Kamer gaat de Onderwijsraad in op de kansen en risico’s van sturing op evidence-informed werken in de onderwijspraktijk voor de kwaliteit van onderwijs.
Verwijzingen
- Brief en bijbehorende stukken (OCW, december 2025)
- Zesde voortgangsbrief (zomer 2025)
- Jepma, I., Helmich, E. and Waaijer, C. (2025). Werken aan basisvaardigheden. Addendum bij implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’, tranche 2, tijdvak 1, eindmeting: Sardes.
- Van den Berg, E., Prins, H. and Nijland, H. (2025). Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘verbetering basisvaardigheden’. Eindmeting tranche 2, tijdvak 1.Definitief eindrapport (pp. 41): SEO/Sardes.
- Zumbuehl, M., Van Bezooijen, E. and Davies, L. (2025). Tussenevaluatie van de subsidieregeling verbetering basisvaardigheden (pp. 29). Centraal planbureau