
We zijn al zes voortgangsbrieven onderweg. Helpt het ook?
Een terechte vraag vanuit het veld, vanuit de tweede kamer.
Wat zegt deze brief (ook in relatie tot de rol van het expertisepunt rekenen-wiskunde)?
Algemeen
De subsidieregeling verbetering basisvaardigheden is in het schooljaar 2022/’23 ingevoerd om scholen te ondersteunen in het verbeteren van de basisvaardigheden van hun leerlingen. Scholen kunnen de subsidie gebruiken voor het doorvoeren van bewezen effectieve interventies, die onderdeel zijn van het masterplan basisvaardigheden.
De zesde voortgangsbrief is beknopter dan eerdere voortgangsbrieven, onder meer omdat de Kamer aan het eind van de zomer apart zal worden geInformeerd over de implementatie van het vernieuwde curriculum. In het najaar zullen we weer uitgebreider rapporteren over de voortgang van het Masterplan. Dan zal onder andere het effectonderzoek door het CPB onder de eerste groep subsidiescholen en de Monitor basisvaardigheden worden besproken.
Bij de brief staat nog als ambtelijk (OCW)commentaar: “De doelstelling om met de subsidie Verbetering basisvaardigheden 95% van alle leerlingen te bereiken is met de vierde subsidietranche bereikt. Scholen uit de eerdere tranche (2024) zijn positief van start gegaan.”
Pagina
Dashboard

De overheid houdt een en ander bij in een dashboard (Dashboard subsidie Verbetering basisvaardigheden juni 2025).
Dat zijn ‘geduldige cijfers’ (‘leerlingen bereikt’, ‘scholen in een begeleid leernetwerk’, e.d.). Het is een enorme operatie, en thans wordt het tijd om te kijken wat het effect is. Daarom belooft deze brief ook enkele vervolgstappen als het gaat om effectonderzoek w.b. het masterplan basisvaardigheden.
Inzoomen op rekenen
Als we dan zoeken op het woord ‘rekenen’ zien we enkele relevante elementen:
- Maak zaak van een goede herijking van de kennisbasis van de pabo (en tweedegraads), vooral ook met het oog op de afstemming met de nieuwe kerndoelen. Pas als de kerndoelen- en basisvaardigheden-discussie goed afgestemd zijn kan er op termijn sprake zijn van een goede trend.
- Onderzoek de ondersteuningsmogelijkheden van ‘leerlingvolgsystemen’ (in po, en vo!). Het goed (leren) werken met de data die voortkomen uit dergelijke systemen (‘data-driven teaching’) is van groot belang (maar ook niet het enige dat belangrijk is).
- W.b. vooruitgang zegt de brief: “Veel scholen die hun subsidieperiode al hebben afgerond, zien bovendien vooruitgang bij taal en rekenen-wiskunde en schrijven deze ook expliciet toe aan de subsidie”. Het wordt belangrijk te begrijpen of deze verbetering kan worden vastgehouden en uitgebreid.
Rol expertisepunt rekenen-wiskunde
Opvallend genoeg staat er in deze zesde voortgangsbrief niets over het expertisepunt rekenen-wiskunde. Wel hebben we afgelopen periode (sinds de start van het expertisepunt in september 2023) regelmatig overleg gehad met OCW – en al onze partners – over de koers, de activiteiten, de samenwerking, etc. Voor het komende seizoen zetten wij als expertisepunt rekenen-wiskunde – zoals ook afgelopen periode – in op:
- scholen/leerkrachten concreet bijstaan bij praktijkvragen (‘wat moeten we doen om…’), makelaarsvragen (‘kunnen jullie ons in onze regio in contact brengen met …’), onderzoeksvragen (hier helpen ook de leidraden die geschreven zijn vanuit NRO: ‘wat is er bekend over …’).
- het bij elkaar brengen van de vakexperts, praktijkmensen, onderzoekers om over de centrale discussies uit te wisselen en volgende stappen te zetten.
- het verrijken van de website exprw.nl met achtergrondstukken, lesmateriaal etc.
Lees de info over de zesde voortgangsbrief masterplan bij OCW