Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde heeft het initiatief genomen tot een wijziging in haar organisatiestructuur.
Goed en effectief reken- en wiskundeonderwijs op scholen is van groot belang voor de toekomst van de leerlingen in Nederland. Er ligt een flinke en continue opgave om dit te bereiken. De politiek heeft ambitieuze doelen vastgelegd in het referentiekader voor rekenen. Het expertisepunt wil een constructieve en effectieve bijdrage leveren aan deze ambities. Daarbij staat het expertisepunt nadrukkelijk neutraal tegenover diverse benaderingen van het reken- en wiskundeonderwijs. Dit is in lijn met de opdracht van het Ministerie van OCW uit 2022 om met het onderwijsveld een open debat te voeren en zo bij te dragen aan goed rekenonderwijs.
Om ervoor te zorgen dat deze neutraliteit nog beter gewaarborgd en zichtbaar wordt, heeft het expertisepunt in overleg met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap besloten een Raad van Toezicht op te richten met leden vanuit diverse gelederen op het gebied van rekenen, wiskunde en de bijbehorende didactiek.
De Raad van Toezicht wordt per 1 september 2025 ingericht, onder voorzitterschap van Prof. Dr. Jan van Tartwijk. Aan verdere bemensing van de Raad van Toezicht wordt op dit moment gewerkt, waarbij gestreefd wordt naar een evenwichtige afspiegeling van de wereld van onderwijsonderzoek en -praktijk op het gebied van rekenen-wiskunde.
“Kwalitatief goed reken en wiskundeonderwijs bieden voor alle leerlingen is een kerntaak van onze scholen. Hoe we dat zo goed mogelijk kunnen doen is een gezamenlijke vraag aan leraren en wetenschappers. Het op een constructieve manier beantwoorden van die vraag is urgent. Het is belangrijk om daarvoor alle krachten in het domein van rekenen en wiskunde bij elkaar te brengen. Ik kijk er naar uit om daar als voorzitter van de Raad van Toezicht aan bij te dragen.” – Jan van Tartwijk
De Raad van Toezicht zal formeel toezicht houden op onder meer informatiedeling, onderzoeksthema’s, de verbinding met de onderwijspraktijk en overige activiteiten van het expertisepunt. Daarbij hanteert de Raad van Toezicht een gedragscode waarin vastgelegd wordt dat het expertisepunt een goede balans vindt tussen de bestaande kennis en wetenschappelijke inzichten over effectief rekenonderwijs.
De Advieskring die werd ingericht bij de start van het expertisepunt zal met het instellen van de Raad van Toezicht worden opgeheven.