Bij het aanbrengen van een goede basis voor rekenen-wiskunde is het belangrijk dat in het onderwijs een rijk arsenaal aan werkvormen en instructies wordt aangeboden.

Het betekent in essentie veel aandacht voor oefening, maar ook veel aandacht voor begripsvorming. Oefening en begrip zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden bij reken-wiskundeonderwijs. Bij oefenen gaat het om het automatiseren van kennis en vaardigheden. Daarmee belast je het werkgeheugen minder als leerlingen werken aan complexe taken, zie bijvoorbeeld onderzoek naar cognitive load, Kirschner (2002) en de reactie daarop van Treffers (2019). Leerlingen hebben dit begrip nodig om in de juiste situaties de geoefende vaardigheden te leren toepassen. Dit wordt belangrijker naarmate de leerling ouder wordt. 

Verwijzingen

  • Kirschner, P. A. (2002). Cognitive load theory: implications of cognitive load theory on the design of learning Learning and Instruction, 12(1), 1-10.
  • Treffers, A. (2019). Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (PDF) Volgens Bartjens, 38(5), 41-48.