Tussen september 2023 en de zomer van 2024 heeft het Expertisepunt rekenen-wiskunde een literatuurstudie uitgevoerd. Lees hier de belangrijkste bevindingen:

  • In de huidige onderzoeksliteratuur wordt weinig aandacht besteed aan de traditionele basisoperaties, zoals het automatiseren van de bewerkingen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Dit zijn de zogeheten Dit zijn de zogeheten “basisoperaties” of de procedural fluency in het model van Kilpatrick et al., 2001).
  • Daarentegen is er in de literatuur en in internationale beleidsdocumenten juist veel aandacht voor vaardigheden van een hoger niveau, zoals probleemoplossend denken en het gebruik van modellen. In veel landen zijn deze vaardigheden ook in de curricula opgenomen. (Niss, 2003).
  • Rond procedurele en conceptuele kennis is er echter wel consensus dat beide soorten kennis belangrijk zijn en elkaar aanvullen (Rittle-Johnson, 2019). Aandacht voor diepere procedurele kennis is aanbevolen (Star & Stylianides, 2013).
  • Daarnaast is er, mede onder invloed van PISA, veel aandacht voor gecijferdheid of mathematical literacy. Dit wordt beschouwd als het centrale doel van wiskundeonderwijs. Basisvaardigheden zijn in deze optiek de gecijferdheids-competenties die men nodig heeft om in samenleving en beroep te kunnen functioneren.

Samengevat

In het begrip basisvaardigheden komen procedurele en conceptuele vaardigheden samen, met het oog op het functioneren in maatschappij en beroep.

Meer informatie hierover verschijnt binnenkort in een rapport van het Expertisepunt.

Verwijzingen 

  • Rittle-Johnson, B., Star, J. R., Durkin, K. and Loehr, A. M. (2019). Compare and Discuss to Promote Deeper Learning (PDF). In E. Manalo (Ed.), Deeper Learning, Dialogic Learning, and Critical Thinking (pp. 48-64).