Effectief reken- en wiskundebeleid

Het ontwikkelen van een beleid voor rekenen en wiskunde op school draagt bij aan betere leerresultaten van leerlingen. Lees hieronder adviezen voor het opstellen van een effectief beleid.

Heldere visie op reken- en wiskundeonderwijs: Formuleer een duidelijke visie op reken- en wiskundeonderwijs die aansluit bij de doelstellingen van de school en de behoeften van de leerlingen. Deze visie moet richting geven aan de keuzes die worden gemaakt in het beleid en zorgen voor consistentie in het reken- en wiskundeonderwijs door alle leerjaren heen.

Samenhang in leerlijnen, leerstof en didactiek: Maak bewuste keuzes over de leerstofinhouden, didactische aanpak en organisatie van het onderwijs. Stem deze keuzes af op de verschillende niveaus en behoeften van de leerlingen, zodat iedereen optimale kansen krijgt om zich te ontwikkelen, inclusief leerlingen met achterstanden of hiaten in hun reken- of wiskundekennis.

Rekencoördinator: Een rekencoördinator kan helpen bij het ontwikkelen en uitdragen van effectief beleid, ondersteuning bieden bij de uitvoering en het onderwijsteam stimuleren om reken- en wiskundeactiviteiten in hun lessen te integreren. Deze rol kan worden ingevuld door iemand uit verschillende leerjaren en vakgebieden om een breed en compleet beeld te hebben van het onderwijs. Lees meer

Betrokkenheid van het hele onderwijsteam: Zorg ervoor dat alle leraren en docenten, ongeacht hun vakgebied, bekend zijn met het beleid voor rekenen en wiskunde. Dit bevordert brede betrokkenheid en een gezamenlijk begrip van het belang van reken- en wiskundeonderwijs in de school.