TIMSS-2023

Het internationale peilingsonderzoek TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) meet sinds 1995 wereldwijd elke vier jaar het onderwijsniveau in rekenen-wiskunde en natuuronderwijs. Voor Nederland laten de resultaten van 2023 zien dat de rekenprestaties van leerlingen in groep 6 nagenoeg gelijk zijn aan die van 2019. Hoewel er kleine schommelingen zijn, is er geen sprake van een duidelijke dalende of stijgende trend.

De gemiddelde rekenscore van de Nederlandse leerlingen in TIMSS-2023 is 537. Van de 58 deelnemende landen hebben 11 landen een significant hogere score, terwijl 43 landen een significant lagere rekenscore dan Nederland hebben.

  • Het rekenniveau van leerlingen in groep 6 is de afgelopen 20 jaar nauwelijks veranderd.
  • Van de 58 deelnemende landen scoren slechts 11 landen significant hoger.
  • Alleen in 1995 waren de rekenprestaties hoger.

Peil.Rekenen-Wiskunde einde (s)bo en so 2022-2023

De Inspectie van het Onderwijs heeft in 2023 gelijktijdig met TIMSS en op dezelfde scholen de peiling Rekenen-Wiskunde in groep 8 uitgevoerd. Het onderzoeksrapport Peil.Rekenen-Wiskunde Einde (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs toont aan dat ook de rekenprestaties van leerlingen in groep 8 in 2023 min of meer gelijk zijn aan die in 2019.

  • Regulier basisonderwijs: ruim vier op de vijf basisschoolleerlingen behalen het fundamentele niveau 1F en iets meer dan één op de drie behaalt het streefniveau 1S.
  • Speciaal basisonderwijs: 16% behaalt 1F en 2% behaalt 1S.
  • Speciaal onderwijs: ruim de helft van de getoetste leerlingen behaalt 1F en 15% behaalt 1S.

Rekencoördinatoren

Uit het peilonderzoek blijkt dat op 84% van de reguliere basisscholen rekencoördinatoren aanwezig zijn, op 58% van de sbo-scholen en op minder dan de helft van de so-scholen. De verantwoordelijkheden van een rekencoördinator verschillen en omvatten bijvoorbeeld het beheren en aanschaffen van rekenmaterialen, het ontwikkelen van rijke leeromgevingen en het begeleiden of ondersteunen van leerkrachten, bijvoorbeeld via klasbezoeken.

Leerkrachten waarderen de ondersteuning van een rekencoördinator als gemiddeld tot hoog. De scholingsbehoeften verschillen per onderwijssoort: in het basisonderwijs is er meer vraag naar scholing over individuele leerbehoeften, terwijl in het sbo de focus meer ligt op kritisch denken en oplossingsvaardigheden.

Belangrijke aanbevelingen zijn: zorg voor goed gefaciliteerde rekencoördinatoren met een duidelijk mandaat en voldoende tijd, bevorder flexibiliteit in onderwijstijd en introduceer maatwerktoetsen voor sbo-leerlingen.

Meer lezen

Lees het persbericht van de Universiteit Twente over TIMSS-2023.

Lees het Nederlandse rapport Trends in leerlingprestaties in de exacte vakken in groep 6 van het basisonderwijs of het internationale rapport TIMSS 2023 International Results in Mathematics and Science.

Bekijk het nieuwsbericht over de peiling rekenen-wiskunde van de Inspectie van het Onderwijs.

Bekijk het rapport Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs.